Spisning, mad i stykker fremfor mast

10. maj 2010

Alder:
9 mdr.

Spisning, mad i stykker fremfor mast

Hej Helen.

Min søn på 9,5 mdr. får efterhånden kun fastføde - bortset fra en flaske med MME tidlig morgen og lige inden puttetid.

Generelt er han glad for mad - i flydende og meget most udgave.
Når han får mos (grøntsags) moser vi det bare med en gaffel. Vi tilsætter MME og fedtstof så det bliver lidt mere lind og "saftigt".
Kød skærer vi meget meget små stykker.

Rugbrød og boller laver vi i så små tern / stykker at det ikke fylder mere end halvdelen af en to krone - meget små stykker synes jeg - hans alder taget i betragtning - eller ????

Han accepterer INGEN klumper i maden og spytter stort set alt brød ud igen. Det er som om han sidder og sutter på det i noget tid og derefter ryger det ud igen. Vi har en god stemning omkring bordet og forsøger at spise sammen, så det social easpekt også dækkes - men jeg synes det kan være frusstrerende at give ham mad, da grød, mos og blendet mad (hvilket han ikke får) er det eneste han virkelig spiser med glæde.

Han har været meget sensitiv i forhold til det at lære at spise - sammenlignet med vores ældste, som spiste alt fra det øjeblik det blev præsenteret.

Det er svært for at vælge taktik.... skal vi bare blive ved med at servere meget ...

Annonce

... forskelligt eller ?? Skal vi "gå lidt tilbage" og servere det meget linde mad igen og hvor lang tid skal vi evt gøre det?? Han starter i vuggestue om 3 uger og jeg kan da være helt bekymret for om han nogensinde for noget indenbors, da det går så langsomt og halvdelen ryger ud igen....

Hvornår har de kære små alderen til at kunne spise en kartoffel SKÅRET i små stykker frem for mast? - og andet mad ligesåvel....

Men som sagt er det ikke smagen han protesterer imod, da alt ryger ind, tykkes på og derefter ryger ud igen... jeg tror mere det er klumperne som er svære for ham.

Han får hver dag et stort stykke grovbolle, rugbrød, rosin, æble, pære, peber el lign. han kan sidde og gnave i og få stykker af, som han gerne sidder hygger sig med. Han tygger også på det afgnavne - i flere minutter - og så - ud igen :-) Det mætter ikke så lang tid ad gangen ;-)

Det skal måske nævnes at han får 3 store måltider morgen - middag-aften og 2-3 mellemmåltider hverdag. Herudover tilbydes han en flaske med MME tidl. morgen (05) og inden sengetid.
Han er fin i stand - ligger flot på vækst kurven, så han lider ingen nød trods hans lidt dårlige vaner / besværligheder... Håber du kan hjælpe os :-)

Med venlig hilsen
MOR

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Annonce

Viden om børn:

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far