Brev:
Spisning, mad i stykker fremfor mast
10. maj 2010
Alder:
9 mdr.
Spisning, mad i stykker fremfor mast
Hej Helen.
Min søn på 9,5 mdr. får efterhånden kun fastføde - bortset fra en flaske med MME tidlig morgen og lige inden puttetid.
Generelt er han glad for mad - i flydende og meget most udgave.
Når han får mos (grøntsags) moser vi det bare med en gaffel. Vi tilsætter MME og fedtstof så det bliver lidt mere lind og "saftigt".
Kød skærer vi meget meget små stykker.
Rugbrød og boller laver vi i så små tern / stykker at det ikke fylder mere end halvdelen af en to krone - meget små stykker synes jeg - hans alder taget i betragtning - eller ????
Han accepterer INGEN klumper i maden og spytter stort set alt brød ud igen. Det er som om han sidder og sutter på det i noget tid og derefter ryger det ud igen. Vi har en god stemning omkring bordet og forsøger at spise sammen, så det social easpekt også dækkes - men jeg synes det kan være frusstrerende at give ham mad, da grød, mos og blendet mad (hvilket han ikke får) er det eneste han virkelig spiser med glæde.
Han har været meget sensitiv i forhold til det at lære at spise - sammenlignet med vores ældste, som spiste alt fra det øjeblik det blev præsenteret.
Det er svært for at vælge taktik.... skal vi bare blive ved med at servere meget forskelligt eller ?? Skal vi "gå lidt tilbage" og servere det meget linde mad igen og hvor lang tid skal vi evt gøre det?? Han starter i vuggestue om 3 uger og jeg kan da være helt bekymret for om han nogensinde for noget indenbors, da det går så langsomt og halvdelen ryger ud igen....
Hvornår har de kære små alderen til at kunne spise en kartoffel SKÅRET i små stykker frem for mast? - og andet mad ligesåvel....
Men som sagt er det ikke smagen han protesterer imod, da alt ryger ind, tykkes på og derefter ryger ud igen... jeg tror mere det er klumperne som er svære for ham.
Han får hver dag et stort stykke grovbolle, rugbrød, rosin, æble, pære, peber el lign. han kan sidde og gnave i og få stykker af, som han gerne sidder hygger sig med. Han tygger også på det afgnavne - i flere minutter - og så - ud igen :-) Det mætter ikke så lang tid ad gangen ;-)
Det skal måske nævnes at han får 3 store måltider morgen - middag-aften og 2-3 mellemmåltider hverdag. Herudover tilbydes han en flaske med MME tidl. morgen (05) og inden sengetid.
Han er fin i stand - ligger flot på vækst kurven, så han lider ingen nød trods hans lidt dårlige vaner / besværligheder... Håber du kan hjælpe os :-)
Med venlig hilsen
MOR